AgroSeznam.cz je nejnavštěvovanější web v České republice s inzercí použité a nové zemědělské techniky.
A |  A |  A
     

OBSAH

26.7.2008 - Poptávka po kozích produktech roste, chovatelé rozšiřují stáda

AGRO RUBRIKY -> živočišná výroba

Poptávka po kozích produktech roste, chovatelé rozšiřují stáda - zvětšit fotografii

Tuzemským chovatelům koz se v posledních letech daří a díky rostoucí poptávce po kozích produktech i dotacím rozšiřují stáda. Zatímco v roce 2001 bylo v Česku evidováno 14.306 koz a kozlů, tak letos na jaře jich bylo již 16.627. S rostoucím počtem chovaných koz se zároveň zvyšuje produkce kozího mléka a sýrů. Vyplývá to z letošní oborové zprávy ministerstva zemědělství.
    "Chov koz je zaměřen především na produkci mléka s následným zpracováním na výrobky ve specializovaných farmách," stojí ve zprávě MZe. V roce 2001 bylo dojeno 1559 koz chovaných ve stádech a loni už 2389. Letos by farmáři měli dojit 2500 koz. Díky tomu roste produkce kozího mléka, která se zvýšila z 850.000 litrů v roce 2001 na loňských 1,2 milionu litrů. Výroba kozích sýrů vzrostla z 85 tun v roce 2001 na 120 tun v loňském roce. Letos odborníci předpokládají nárůst produkce kozího mléka na 1,25 milionu litrů a kozích sýrů na 125 tun.
    "Výroba kozích sýrů je soustředěna do faremních chovů koz, kde se zároveň mléko zpracovává. V ČR není speciální mlékárna nebo sýrárna, která by vykupovala a zpracovávala ovčí nebo kozí mléko," uvedlo ve své zprávě MZe.
    Chov v uplynulých letech kvůli rostoucí poptávce po výrobcích z kozího mléka rozšiřovala například Kozí farma Dvůr Ratibořice u Jaroměřic nad Rokytnou. Rodinný podnik, který před 14 lety začínal se dvěma zvířaty, se nyní stará o 225 koz a má vlastní mlékárnu. Nejvíce výrobků dodává do pražských obchodů se zdravou výživou, loni je kozí farma začala vyvážet i na Slovensko.
    "Zájem zákazníků roste, trh se ale pomalu zaplňuje," uvedl farmář Matěj Pastrňák. Farma, která je zapojena do systému ekologického zemědělství, denně zpracuje několik stovek litrů kozího mléka. Vyrábí z něj asi šest druhů výrobků - mléka, kefíry, sýry, sladké krémy i jogurty, a to v několika příchutích. Loňskou novinkou je syrovátkový nápoj.
    Podle MZe se v Česku v poslední době začínají rozšiřovat i masná plemena koz, která se dosud chovala pouze okrajově. Češi totiž přicházejí na chuť kůzlečímu masu, které jde nejvíce na odbyt před Velikonocemi. Kůzlečí maso, které je ve srovnání s vepřovým i třikrát dražší, se o Velikonocích objevuje hlavně na pultech supermarketů ve velkých městech.
    Podniků, které se starají o více než sto koz, je v Česku asi 12. Kozí farmy začaly vznikat na počátku 90. let minulého století, předtím se kozy na venkově chovaly jen v malém. Později ale asi polovina farem zanikla, protože na jejich výrobky ještě nebyl připraven trh, chyběly i vhodné zpracovatelské technologie. Oboru se díky rostoucí poptávce po biopotravinách a dotacím daří hlavně v posledních sedmi letech.
    Chovat kozy je podle odborníků úplně jiná práce než třeba chov skotu nebo ovcí. "Kozy jsou neuvěřitelně chytrá zvířata s inteligencí vlčáka. Nemůžete při starosti o ně polevit v pozornosti," tvrdí soukromý zemědělec Vladimír Sládeček v Zásadě u Rašovic na Chomutovsku.
    I když početní stavy koz v tuzemských chovech rostou, tak v řadě zemí EU jsou kozy mnohem rozšířenější. V chovu koz figurují na předních místech Řecko se 4,9 milionu kusů, Španělsko s 2,8 milionu a Francie s 1,3 milionu kusů.
    Kozí mléko a sýry mají podle odborníků příznivý vliv na léčbu řady nemocí. Jsou vhodné zejména k podpoře léčby kožních a střevních alergií, mohou posloužit jako plnohodnotná náhrada pro osoby trpící nesnášenlivostí vůči bílkovině kravského mléka. Mezi zákazníky kozích farem proto převažují především vyznavači zdravé výživy nebo nemocní lidé.

Tisk
Autor: ČTK


Poslední zprávy:

Zpět


Reakce k článku:

Žádná reakce.

Vložit novou reakci:

Jméno:

Text:

Ochrana proti spamům - vlož telefonní číslo na hasiče:



Redakce serveru AgroSeznam.cz nenese odpovědnost za obsah příspěvků čtenářů.
Redakce si vyhrazuje právo mazat či zkracovat texty naplňující skutkovou podstatu trestného činu hanobení rasy, národa a přesvědčení,  příspěvky obsahující vulgární výrazy a urážky a příspěvky dlouhé, jinak nevhodné či nevztahující se k tématu.

Zpět

VYHLEDÁVÁNÍ:
Typ inzerátu:

Datum přidání:

Typ stroje:
Výrobce:

Země/kraj/okres:

Sekce:


Kategorie:


REKLAMA