AgroSeznam.cz je nejnavštěvovanější web v České republice s inzercí použité a nové zemědělské techniky.
A |  A |  A
     

OBSAH

31.1.2008 - Půl miliónu letáku na podporu českých potravin

AGRO RUBRIKY -> zpravodajství

Půl miliónu letáku na podporu českých potravin - zvětšit fotografii
ilustrační foto

Distribuci půl milionu letáků, ve kterých jsou čeští spotřebitelé vyzýváni k nákupu domácích potravin, dnes zahájila Agrární komora (AK) společně s Potravinářskou komorou (PK) a Hospodářskou komorou (HK). Oznámili to jejich zástupci na tiskové konferenci. Podle nich totiž mají v českých obchodech stále větší zastoupení potraviny dovážené z ciziny, které jsou prý navíc často méně kvalitní. Letáky podporující české potraviny budou v následujících týdnech vůbec poprvé rozdávány lidem v celém Česku.

"Zahájili jsme dnes velkou akci, jejímž cílem je rozdat v celé České republice půl milionu letáků. V nich apelujeme na českého spotřebitele, aby dal přednost českým potravinám, protože jsou kvalitnější," řekl novinářům prezident AK Jan Veleba. Podle prezidenta PK Miroslav Tomana mají zahraniční potraviny na domácím trhu již čtyřicetiprocentní podíl. "Je to alarmující, protože jejich podíl každoročně roste a během jednoho či dvou let se můžeme dostat až na 50 procent, což zásadním způsobem může ohrožovat české výrobce," uvedl Toman.

Zemědělci a potravinářské firmy spotřebitele v letácích nabádají k tomu, aby si při nákupu potravin všímali země původu a nevybírali pouze podle ceny. Zemědělci a potravináři v letácích například tvrdí, že české potraviny jsou zdravější, protože tuzemští rolníci ve srovnání se starými členskými státy EU hnojí o 40 procent méně a musejí dodržovat přísnější normy.

"Nejlepším řešením, jak podpořit české zemědělství, je kupovat potraviny vyrobené ze surovin českých zemědělců. Spotřebou českých potravin nepodpoříme jenom domácí zemědělce, ale i zpracovatele a všechna navazující odvětví," podotkl Veleba. Podle něj za 11 měsíců loňského roku vzrostl dovoz například masa do Česka meziročně o 1,2 miliardy korun na 11,14 miliardy korun a výrazně se zvyšuje i import másla, sýrů a tvarohů.

Podle agrárního analytika Petra Havla jsou podobně akce na podporu domácích potravin správné a stejně se chovají zemědělci či potravináři v řadě zemí EU. "Ale je to jenom část celého toho problému. Základní věcí je, aby tuzemské potraviny byly konkurenceschopné cenově i kvalitativně. To si myslím, že bude vždy rozhodující pro spotřebitele," uvedl dnes Havel v pořadu Dobré ráno, který vysílá Česká televize.

Mluvčí obchodního řetězce Tesco Stores ČR Jan Matoušková ČTK řekla, že tato maloobchodní společnost se snaží nabízet zákazníkům co nejvíce českých potravin. "V oblasti čerstvých potravin jich pochází většina od českých dodavatelů. Například u vepřového masa činí podíl tuzemské produkce 80 procent a naší snahou je mít takto vysoký podíl i u ostatních kategorií potravin," uvedla.

Toman upozornil, že na domácím trhu jsou v posledních letech stále častěji k dostání levné plagiáty sýrů či čokolád, které jsou většinou vyrobené právě v zahraničí. Z Řecka se podle Tomana do Česka dováží například napodobenina sýru eidam, při jejíž výrobě jsou místo mléka používány rostlinné oleje. Kilogram tohoto výrobku stojí 159 korun, zatímco kilogram sýru Moravský bochník v obchodech přijde zhruba na 219 korun, uvedl.

Levné a méně kvalitní potraviny vyrobené v zahraničí jsou podle Tomana k dostání hlavně v diskontních prodejnách. "V ČR jsou bohužel spotřebitelé zaměřeni na cenu, takže převážná většina lidí nakupuje podle ceny. Je nutné lidem vysvětlovat, že se sice dá vyrobit sýr za korunu, ale je otázka, kolik je v něm mléka," uvedl Toman, podle kterého by se dozorové orgány měly více zaměřit na prodej napodobenin potravinářských výrobků a neoprávněné používání názvů u potravin vyrobených z náhražek.

Rozdávání letáků bude podle Veleby trvat zhruba měsíc a na starost jej mají především okresní AK. "Letáky jsou naváženy také do potravinářských závodů a svůj díl letáků dostala i HK," řekl Veleba, podle kterého letáky budou lidem rozdávány například v obchodech, čekárnách u lékařů či na obecních úřadech a poštách.

Zemědělci a potravinářské firmy uvažují o tom, že na nynější letákovou akci naváže další osvětová kampaň pomocí novinových inzerátů nebo letáků doručovaných do poštovních schránek. Podle Veleby bude ale záležet na finančních možnostech komor. "Nestačí jenom jednou vyrobit leták. Musí se to opakovat, aby se informace v lidech zafixovala," míní Veleba.

Naposledy rozdávali zemědělci letáky na podporu českých potravin loni v létě před některými hypermarkety Interspar. Protestovali tím proti tomu, že řetězec začátkem loňského března zastavil pro polovinu svých obchodů nákup masa od domácích chovatelů.

Tisk
Autor: ČTK


Poslední zprávy:

Zpět


Reakce k článku:

Žádná reakce.

Vložit novou reakci:

Jméno:

Text:

Ochrana proti spamům - vlož telefonní číslo na hasiče:



Redakce serveru AgroSeznam.cz nenese odpovědnost za obsah příspěvků čtenářů.
Redakce si vyhrazuje právo mazat či zkracovat texty naplňující skutkovou podstatu trestného činu hanobení rasy, národa a přesvědčení,  příspěvky obsahující vulgární výrazy a urážky a příspěvky dlouhé, jinak nevhodné či nevztahující se k tématu.

Zpět

VYHLEDÁVÁNÍ:
Typ inzerátu:

Datum přidání:

Typ stroje:
Výrobce:

Země/kraj/okres:

Sekce:


Kategorie:


REKLAMA